Povijest SEO-a
Krenimo sa FUN FACTOM → Izraz Search Engine Optimization precizniji je na hrvatskom jeziku nego na svom nativnom jeziku. HA! Naime, search engine optimization = optimizacija tražilica, dakle netočno. Naš izraz OPTIMIZACIJA WEB STRANICA ZA TRAŽILICE apsolutno precizno opisuje proces SEO-a. Doduše mi nemamo cool skraćenicu pa ću ipak reći 1:1 za SEO.
Ova činjenica generalno nema neku značajnu težinu, no činila se kao zabavna uvertira u ovaj članak 🙂
Kada kažemo SEO automatski pomislimo → Google. No, procesi optimizacije koje danas poznajemo kao SEO zapravo prethode trenutno najpopularnijoj tražilici.
Postoje mnoge rasprave kada je SEO „nastao“. Neki tvrde da SEO postoji od kada je pokrenuta prva tražilica, dok drugi tvrde da je lansiranje prve web stranice pravi odgovor (1991). No, činjenice govore za sebe, službena SEO priča započinje 1997.
Postoji priča, koja nije dolazano utemeljna kao istinita, kako je manager rock benda „Jefferson Starship“ zaslužan za temelje procesa danas znanih kao SEO. Čovjek je bio izuzetno ljut što se službena stranica benda ne nalazi na prvom mjestu prve stranice tražilice, stoga je poduzeo neke korake. Poboljšao je izgled stranice. I eto nam prvih SEO koraka.
1997. rangiranje je bilo izuzetno mlad i neistražen koncept i uglavnom se vrtilo oko baza direktorija – žutih stranica za web stranice. Glavni igrači bili su DMOZ ( Mozilla ) i Yahoo Directory i sl.

Yahoo na ovome temelji svoju priču, prvi je dao mogućnost selekcije najboljih web stranica iz direktorija.
U to vrijeme većina ljudi nije bila upoznata sa konceptom world wide weba. Web stranice bile su rađene sa ciljem prezentiranja, ne rangiranja. No slabi promet prema stranicama natjerao je ljude da rade na boljem dizajnu i sadržaju, ostalo je povijet. Danas imamo jasnu namjeru rangiranja i svi žele biti na prvoj stranici Google-a.
Službeni nazivi
Optimizacija je nosila mnoga imena prije službene SEARCH ENGINE OPTIMIZACIJE
Search engine placement
Search engine positioning
Search engine ranking
Search engine registration
Search engine submission
Search engine marketing
Website promotion
Search Engine Marketing ostavio je najbolji utisak, no danas se povezuje samo uz plaćeno oglašavanje.
Povijest Tražilica
Tražilice su značajno utjecale na naš razvoj pretraživanja weba. Omogućile su krajnjem korisniku mogućnost izbora i ponašanja, tj na koji način korisnik provodi istraživanje. Kroz ponašanja i preference korisnika i tražilice su počele učiti te povezivati inormacije oko preferiranih i ne željenih sadržaja. Tražilice su postane sila koja povezuje svijet i nudi informacije o svemu.

Krajem 1990. izbor tražilica bio je raznolik i razvijala se ozbiljna konkurencija. Na sceni su bile AltaVista, Ask Jeevs, BackRub, Excite, Infoseek, Lycos, Yahoo i dr.
Optimizacija se tada bazirala na OnPage elementima poput:
Dobar i relevantan sadržaj
Dovoljno dugački tekstovi
Točne HTML oznake
Interlinking i outbound linkovi
Ponavljanje ključne riječi unutar tekstova, tagova, svega….
Zadnji faktor se masovno upotrebljavao. Ako ste htjeli biti najbolji KEYWORD STUFFING bila je vaša formula za uspjeh.
1994. kreiran je Yahoo kao internet bookmark i direktorij zanimljivih web stranica. Webovi su se morali ručno unositi u direktorije kako bi ih se indeksiralo.
1996. kreirana BackRub tražilica koja će s vremenom postati Google.
1997. kreiran Search Engine Watch – web stranica posvećena industriji pretraživanja, savjetima o pretraživanju te rangiranju.
AskJeevs tražilica aktivna
Google.com registriran
1998. lansiranje GOTO.com gdje se pojavljuju plaćeni linkovi i pretraživanja. Yahoo kasnije kupuje GOTO.com
DMOZ – Open Directory platorma – postaje najtraženija za SEO pionire koji žele da im se stranice indeksiraju
MSN – nastupa na scenu sa svojim pretraživačem
1999. Održana prva konferencija Search Engine Strategies ( SES ). Konferencija se kontinuirano održavala sve do 2016.
2000. Yahoo radi najgori strateški potez u povijesti pretraživanja i udružuje se s Googleom te dopušta Googleu da upravlja njihovim organskim rezultatima. Prije ovoga gotov nitko nije čuo za Google.
Ispod svakog Yahoo pretraživanja pisalo je “Power by Google”. Yahoo je ovim potezom predstavio svog glavnog konkurenta svijetu te Google postaje poznato ime.

Kao što smo spomenuli do ovog trenutka rangiranje se baziralo na OnPage elementima, nazivu domene, direktorijima i sl. Tada na scenu nastupa Google algoritam PageRank koji jednaku važnost daje OnPage i OffPage faktorima. Google je imao ideju da ako vaš web preporuča puno ljudi, sigurno ste dobri i zaslužujete bolje rangiranje. Ideja je doduše odlična i poprilično logična.
Unatoč činjenici da je linkbuilding samo jedan od fatora za rangiranje, ljudi su počeli masovno ostavljati linkove po cijelom webu u želji za boljim pozicijama. Linkbuilding proglašen je jednim od najbitnijih faktora rangiranja što rezultira kreiranjem cijele industrije linkanja.
Google nas upoznaje sa Adwordsom, redovnim mjesečnim upadatom algoritma te Google Dancom. ( Za vrijeme Google Dance-a pozicije web stranica variraju te ovisno o update-u algoritma zauzimaju bolja ili lošija mjesta. )
2003. nakon kupnje Blogger.com Google lansira Adsense – platformu koja je omogućuje vlasnicima web stranica da prikazuju Google oglase i zato budu plaćeni.
Kombinacija Adsense-a i Blogger.com-a dovela je do rasta jednostavnog „keširanja“ putem blogova. Pokreće se era blogova, blogera i ostalih sinonima koji su dio ove ( i danas prisutne ) online industrije.
Blogovi u kombinaciji sa oglašavanjem doveli su do gomilanja spam tekstova, kopiranog sadržaja, nerelevantnog i neutentičnog contenta. Sadržaj je bio kreiran isključivo za rangiranje koje generira klikove sa krajnim ciljem – ZARADE.
U periodu od 2004. – 2006. pojavljuje se lokalizirani SEO, Maps Plus Box, uporaba podataka search history-a i sl. kako bi omogućili osobnije rezultate pretrage tražilice. Ovo je značilo da rezultati pretrage tražilice za određeni pojam ne moraju biti isti za vas i osobu pokraj vas u istoj prostoriji.
2005. NOFOLLOW tagovi – početni pokušaj borbe sa spam sadržajem.
2006. YOUTUBE

Google je 2006. kupio YouTube za 1,65 milijardi dolara i od tada zarada samo raste. Oko službene zarade Google se nikada nije izjasnio. YouTube dodatno na zaradu postaje drugi najveći oblik pretraživanja.
GOOGLE ANALYTICS
Besplatni alat za web monitoring koji postao toliko popularan pri lansiranju da su često imali problem sa zastojima i održavanjem.
GOOGLE WEBMASTER TOOLS
Poznatiji kao Google Search Konzola – omogućuje pregled pogrešaka indeksiranja uz pregled indeksiranih i neindeksiranih stranica.
XML Mape
Mape sadrže popis svih URL-ova web i mnoštvo dodatnih informacija koje tražilicama pomažu u indeksiranju.
DRUŠTVENE MREŽE

Ranih 2000tih godina pojavljuje se fenomen društvenim mreža. Glavni glumci na sceni su Facebook, Twitter i LinkedIn. ( kao što znamo, trend društvenih mreža ne jenjava, kao ni razvoj novih platformi poput Tik Toka, Reddita ili Instagrama i sl )
Procvat društvenih mreža uzrokovao je špekulacije oko toga koliko iste utječu na pozicioniranje. Da, društvene mreže mogu doprinjeti pozicioniranju tj više okupljanju publike oko vašeg weba, ali za samo pozicioniranje neće biti dovoljne. Napisali smo članak „društvene mreže i SEO“ gdje možete više saznati o toj temi.
Dakle, društvene mreže povećavaju vidljivost široj publici što neminovno dovodi do povećanog search-a, no Google je nebrojeno puta napomenu kako društvene mreže nisu ranking faktor.
2008.
Google dovodi u pitanje kvalitetu sadržaja te izbacuje algoritam Vince koji stavlja kvalitetu ispred kvantitete. No, kvalitetu nije bazirao na sadržaju nego na brendovima. Rezultat ovoga bilo je rangiranje poznatih brendova na vodeća mjesta bez pravog dokaza kvalitete web stranice brenda.
Google je od samog početka htio da algoritam prepozna povjerenje korisnika web stranica. Što se u ovom slučaju dogodilo, veliki brendovi neminovno imaju više publike, no to ne znači da su im web stranice bile jednako korektne.
Pingvin i Panda

2011. i 2012. Google pušta dva velika update-a za redom. Namjera ostaje ista – očisiti loš sadržaj te pružiti priliku za odlično rangiranje visoko kvalitetnim web stranicama.
Količina lošeg sadržaja bila je izvan kontrole. Kopirani web sadržaji, farme linkova, pozicioniranje kopiranog sadržaja ispred orignalnog – vladao je popriličan kaos. Tada na scenu nastupa Panda. Čije posljedice osjetimo i danas. Njen glavni i najpoznatiji učink jest da su stranice sa lošim ili kopiranim sadržajem nestale preko noći sa SERP-a.
S obzirom da su pojedinci bazirali svoju zaradu na AdSensu mnogi su preko noći propali. Dakle, algoritam Panda bio je usmjeren na eliminiranje lošeg sadržaja. Panda je idućih godina redovno obnavljana te je u konačnici integrirana kao u Google Core Algoritam ( 2016. )
Web stranice se nisu ni blizu oporavile od učinka Pande kada je Google pustio algoritam Pingvin. Dugo očekivani algoritam preoptimizacije, namijenjen eliminaciji spama iz svojih rezultata.
Tada su pale sve web stranice sa sumnjivim i nekvalitetnim linkovima i keyword stuffingom. Pingvin algoritam također postaje dio Google Core Algoritma.
(Putem ovog linka možete saznati što je algoritam.)
Susreli smo se još sa algoritmima :
Hummingbird (2013) – S porastom mobilnog (i glasovnog pretraživanja) Google je morao u potpunosti obnoviti način rada svog algoritma kako bi zadovoljio potrebe modernog pretraživanja.
Mobile First (2015) – pretraživanja putem mobitela po prvi puta prestižu desktop pretraživanja. Ovo je značilo veliku promjenu u ponašanju korisnika, načinu i namjeri pretraživanja. Te veliki utjecaj na stopu konverzije.
RankBrain – koristi oblik strojnog učenja, a Google ga koristi za obradu podataka pisanog sadržaja u matematičke vektore kako bi ih algoritam i računala mogla razumjeti.
Bert – pomaže Googleu da bolje razumije kontekst upita za pretraživanje.
Postoji još mnoštvo činjenica oko razvoja SEO-a. Pokušala sam navesti najzanimljivije kako bi imali ideju o čemu se radi. Povijest SEO-a izuzetno je zanimljiva. Puna je obrata, novih ideja, razvoja, padova i uspona. Tražilice će nastaviti učiti i razvijati se. Dakle bit će zanimljivo gledati što nam budućnost nosi.
Razvijajte svoje web stranice razmišljajući o korisnicima, pružite im kvalitetan sadržaj i nećete imati nikakvih problema u budućnosti.
*Sve informacije pronađene su na SEJ portalu kojeg toplo preporučam da pratite.